fredag 4 juli 2014

Mat! Mat! Mat!

Vaknade imorse och sken ikapp med solen! Det är fredag, veckan har varit kanon vad gäller mat och träning. Vi har dessutom fått ny kyl och frys!!!!! Ok, jag vet att det kanske inte är så jädra häftigt för många. För mig innebar det ett pirr i magen, stort leende och handlingssug!!! Tänk att få inreda sitt alldeles nya kylskåp. Och frysskåp. I'm in heaven!!!

Det är såhär, jag älskar inte bara träning utan jag älskar även nyttig och rolig mat!!! Ja, till och med att laga den. Får nog ändå erkänna att det absolut roligaste med mat är att............... Handla den!!!!!!!!

Yupp, så är det! Jag är ingen shopoholic när det gäller kläder, smink, inredning mm även om jag en gång i tiden var en sko-oholic! Men att gå runt i en mataffär med stort utbud och bara få välja och vraka och låta fantasin flöda... Det är livet! Inte så att jag går igång på att slänga en korv, ett pasta paket och en brödpåse i vagnen, utan det ska vara det där lilla extra och speciella som gör att när man nu äter den där ordinära vanliga och tråkiga maten (som vi med alla medel försöker undvika hemma hos oss om inte Per är själv hemma med 3 barn hela dagarna) får en upplevelse som gör att maten faktiskt blir värd att äta och kallas mat. Och nej, det behöver inte vara dyrt, stort eller färgrikt. Tänk vilken uppiffning det blev bara av att byta oljan och flingsalt som citronolja, lemon-flingsalt eller varför inte fikon/hallonbalsamvinäger på salladen!!! Och ska man ändå köpa äcklig korv, ja då höjer vi kötthalten och kryddorna. Och ja, vi har också barn. Tre stycken faktiskt. Och de äter korv. De Älskar äcklig korv. Men som mat-middag, då äter de faktiskt smaksatta korvar med högt köttinnehåll också. Det finns smaksatt korv som inte är stark! Och vem vill leva utan kryddor??? Har en full låda och ett halv skåp med kryddor hemma-använder allihop! Nej, inte samtidigt! 

Nu ska jag sluta diskutera/predika om mat. Det är som sagt ett av mina favoritområden så jag har en förmåga att gå igång rejält av att diskutera sånt som vi stoppar i oss. Och jag kan nästan inte sluta!!! Men jag tycker det är sååå viktigt. Och nu märker jag att jag drar igång igen! 

Jag får bjuda på nåt som kompensation, som att när jag var yngre, typ högstadie-yngre, fick vi slänga både kastruller och stekpannor när jag försökt laga mat. Till och med efter att ha försökt vattenkoka makaroner!!!

Och, i över ett år när jag gick på gymnasiet så åt jag bara mackor och snabbmakaroner med köttfärssås på burk. Och det är nog nåt av det godaste jag vet även om jag idag inte kan äta det-men gott!!! 

Eller som när jag skulle göra egen köttfärssås och serverade den halv rå och kokt!

Kanske inte så konstigt att allt blev som det blev heller!!!

Det jag egentligen skulle dra upp nu var en liten kort förklaring till varför jag plåtar min mat ibland och lägger ut den i bloggen. Det känns lite väl "instragrammit" utan en förklaring. Men det är ju helt enkelt för att mat är en passion och även hälsoaspekterna runt mat. En vacker dag när jag är klar med allt ska jag bli kostrådgivare! Bara så ni vet! Så... 

Ni får stå ut! 

Idag blev det sallad, fetaoströra, stekt halloumi och grillad ytterfilé till lunch på jobbet!


Kan väl tillägga att jag en gång i tiden inte kunde svälja ner rester. Men jag blev vuxen. Jag har fått lära mig. Nu äter jag rester men jag hatar fortfarande matlådor! På jobbet tvingar jag mig ändå att äta i matlådan då jag tycker det är lite snäppet värre att diska! 

När jag började skriva idag skulle det handla om Arvika think twice. Jag återkommer om det ikväll, nu blev det så långt ändå... 

Ha en fin fredag. 
Två timmar kvar!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar