onsdag 17 december 2014

Vi fan gjorde det!!!

För första gången i mitt liv är jag ordlös. Jag kan inte ens börja att beskriva eller förklara vad som pågår inne i mitt huvud eller i hela min kropp egentligen. 

Igår var det avslutning på mitt och Marias samarbete. I 6 månader har vi dragits med varandra, eller, hon med mig rättare sagt. Själv har jag känt mig som en lydig liten hundvalp som snällt gått dit hon bett mig. Och det var precis det jag behövde. De sista årens fixande, trixande, experimenterande och googlande hade tagit både motivation, energi och glädjen ifrån mig när det kom till min vikt, träning och hälsa. Jag ville bara spy på allt och helst gräva ner mig i ett hål och försvinna. Hälsa är, och kommer alltid förbli prio 1 för mig, men träningen och målet med en "normalvikt" dvs rent krasst att vara smal och fin i kroppen, har alltid varit en del i begreppet hälsa för mig. Om inte rent fysiskt så banne mig psykiskt. Något som jag inte på egen hand fått till. Som jag skrev inledningsvis, det finns INGENTING som jag inte har testat. Massor av saker har fungerat, tillfälligt, under perioder mm, men inget har gett varaktiga resultat. Varför?? Därför att deras fokus ligger på viktnedgång. Hur du enklast och snabbast tappar vikten! Det funkar som sagt, nästan för alla. För mig blev det ett beroende och en ständig kamp. För mig blev vikten ett hjärnmonster som ständigt utövade psykisk-tortyr inom mig. Jag behövde hitta min väg till hälsa på ett naturligt sätt. Utan quickfix, utan avsteg från min normala rutin och på ett hållbart sätt. 

Och så hittade jag ett sätt som funkade för mig. Jag började hitta min väg till hälsa. Jag blev kvitt jagandet av kalorier, points och vägning av mat. Jag började få behålla den mat jag stoppade i mig och jag fick tillbaka min energi och hittade träningslusten. Trots att resultaten uteblev och jag drog på mig överbelastningsskador. Men som alla alltid säger, ge det några månader, ja till och med upp till ett år. Så jag väntade, och väntade, och väntade. Månaderna blev till ett år, till två år... Inne på tredje året var jag därmed slutkörd, mentalt! Och jag ville som sagt ge upp. Men som tur är funkar inte riktigt det för mig så... Jag fick alltså svälja stoltheten, ångesten och min fruktan och göra nåt nytt!

Så, efter tiotalet dieter, läkare, dietister, sjukgymnaster, holistiker, näringsfysiologer you name it, så skickade jag ett mail till Maria på Hälsokompaniet. Det mynnade ut i ett samarbete där jag bara behövde få släppa allt, och tro mig, det var det jobbigaste jag gjort, jag är ingen människa som släpper lätt på kontrollen. Kontrollbehovet är en del av mig. En stor del av mig. Men jag behövde släppa det. Och det gick. 

I första inlägget skrev jag såhär:

""Men samtidigt så väcks mina förväntningar och förhoppningar igen. Ni som känner mig vet ju vilken kamp jag fört de sista åren. Med självkänslan, självförtroendet, träningen vikten, kosten, magen, skador och den ständiga träningsvärken. Ni vet att jag kämpat ihop med läkare, sjukgymnaster, holistiker, "alternativare", elitidrottare, dietister, kostrådgivare och en "stressterapeut". Jag har aldrig anlitat en PT tidigare däremot. Nu gör jag det. Och det är inte bara jag som har en stor utmaning framför mig. Den största utmaningen står nog Maria, min PT för. Det är hon som riskerar att förlora på det här! Eller vinna nobelpriset om hon knäcker gåtan. För trots alla satsningar de sista åren och trots all expertis som jag samarbetat med så har alla typer av resultat uteblivit. Det är det som blir Marias största utmaning. Och min största utmaning. Vi ska få resultat! Jag är dock så van att leva mitt liv att jag har bara allt att vinna på det här. ""

Så, nu har vi alltså slitit ihop i 6 månader. Och det har varit en utmaning. Men, och det är ett stor MEN! Det har gått mycket bättre, lättare och roligare än jag någonsin vågat hoppats på! 

Att det gått bra beror helt på Maria och hennes sätt att kunna möta upp mina frågor och funderingar. Hennes pedagogiska sätt att förklara och visa mig varför, vilket är otroligt viktigt för en människa med kontrollbehov. Jag gör inget utan att veta varför och vad det ska leda till. Att det varit lätt beror också på att jag fått tydliga svar och riktlinjer att förhålla mig till. En även för att ju längre tiden gått, desto mer motiverad och inspirerad har jag blivit. Jag har verkligen älskat varenda stund av det. Att det varit roligt är ofrånkomligt i en kombination av grymt bra PT, härligt gym, inspirerande pass, god mat och resultat! 

När vi körde igång hade jag 10 övergripande mål som i stort sett innefattade resultat av fettreducering och muskelmassa, löpning samt skadefri träning. Eftersom jag var i ett läge där jag var nära att ge upp så ville jag inte precisera målen mer än så eftersom att varje litet gram i nån riktning hade fått mig att jubla efter att ha stått stilla i både vikt och resultat sedan november 2011, dvs i över 2,5 år. Nu har det gått ytterligare ett halvår och nu är läget annorlunda. På alla sätt. 

Så, hur blev det nu då?
Jo, rätt bra! 

Jag har gått ner 9.5 kg varav 7 kg är i rent fett! Och jag har ökat muskelmassan med 2 procentenheter! 




Hade det här varit för 6 månader sedan så hade jag inte visat/berättat för någon om vikt eller mått eftersom jag hatat min kropp så länge och känt mig äcklad av mig själv när jag tittat mig i spegeln eller stått på vågen. Och jag ska inte ljuga, jag vill mer än det här. Jag vill ner under 70. Är det möjligt?? Jag vet inte... Men jag är inte längre stressad över det. Jag ska försöka, absolut, men viktigast nu är att kunna fortsätta träna, bygga lite med muskelmassa och forma och shapea upp kroppen! 

Rekommendationen för kvinnor gällande fettprocent är 19-35% och jag ligger på 27,6%. Ett tapp på 5.2 procentenheter. Jag är NÖJD!!! Galet!!!
Rekommendationen för kvinnor gällande muskelmassan är 35% och jag ligger på 42,9%. En ökning på 2 procentenheter. Jag är NÖJD!!! Galet!!! 

Jag är jävligt nöjd över mina resultat!!!!!

Men om nöjd betyder att jag är klar? Färdig? Nått mina mål?

Öhhh, NÄ!!! 

Men jag har nått ett delmål. Nu ska jag försöka de kommande tre månaderna att kunna strypa till de sista fyra kilona och så vill jag då kunna börja ana mina musklers former (överkropp). Om jag är i mål då, ja då har jag redan nya mål utstakade som väntar. Men en sak i taget!!! Och mitt fonus nu är knappast totalvikten längre. Förr fokuserade jag mig blind på siffran på vågen, och jag må säga att även om det känns lite tungt att se en vikt på över 70 kg när man tycker att de flesta ligger på 50-60 kg så ska jag hädanefter endast jämföra mig mot fettprocent och muskelmassa för den säger så otroligt mycket mer!!! Dessutom har jag lämnat mina storlekar på 44/46 L/XL till förmån för strl som 38/40 och M. Köpte två par nya byxor i strl 40 igår och det har jag inte haft sedan gymnasiet! 

Så, om någon inte fattade det, jag är NÖJD! Så jävla nöjd! Och så sjukt taggad!!


Och här är hon, världens bästa PT!! Och jag, världens bästa mig!!! 

Ett annat mål jag hade var det här med kosten, och, ja, jag måste väl erkänna att jag har lyckats med det också! 

Från och med i tisdagskväll kan jag nu titulera mig som;

Lic. Kostrådgivare med fokus på naturlig hälsa och träning! 

Så jag är inte bara sjukt nöjd över resultat och underbara Maria, jag är också jäkligt stolt över hur mycket jag åstadkommit och lycklig över att jag vågade ta chansen!!! 

Nu rundar jag av för nu!
Jag har tydligen hittat tillbaka till orden igen och det ska jag förvalta väl. Jag har såååå mycket mer att berätta om men först måste jag jobba! Vi syns och hörs snart. Mycket snart! 

TACK MARIA!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar