fredag 16 januari 2015

Reklam och recept...


Efter stor efterfrågan och med nya utmaningar framöver så kommer jag att börja lägga ut recept på god, näringsrik, nyttig och mättande mat! Jag är ju ändå utbildad kostrådgivare nuförtiden ( älskar att säga det och påminna om det). När man gör en omställning till lågkolhydrat och en del av tidigare alternativ försvinner så kan det vara svårt att veta hur man ska tänka. Egentligen är det inga som hest problem, det handlar om VILJA, PRIORITERINGAR och ett gott STÖD. 

Jag är då som sagt utbildad kostrådgivare inom lågkolhydratkost samt paleokost. Själv har jag hållit mig till en ganska strikt lågkolhydratkost de sista 3,5 åren, av mina egna skäl, men jag är inte utbildad till att endast ge kostråd som av strikt karaktär utan den är ganska allomfattande. Det som avgör hur strikt eller liberalt man äter är den individuella situation för var och en. Jag äter efter mina förutsättningar och ger råd efter ERA förutsättningar. 

Just nu håller jag på att bygga upp en liten verksamhet för att kunna båda föreläsa om kostens betydelse för vår hälsa, kostens betydelse för vår fitness/prestation men framförallt för att kunna ta emot och vägleda ER där ute som behöver råd och stöd när det gäller kosten och ett hälsosamt liv oavsett om målet är enbart hälsa, prestation, fitness eller viktnedgång. 

 Jag vill klargöra det innan jag börjar lägga ut en massa recept efetrsom alla recept kanske inte alltid är förenliga med alla de olika resultat som ni vill ha. För viktnedgång kanske inte alla olika typer av bröd passar även om det är lågkolhydratbaserad bröd, för fitness kanske inte alla typer av maträtter heller passar in mm. Men det är där det fiffiga kommer in, då kan ni enkelt söka rådgvining och coachning hos mig för att få svaren just efter era egna förutsättningar, behov och mål. Och ja, detta ovanstående är strikt i reklamsyfte, men ska man starta upp en verksamhet så måste man nå ut och det gör jag genom bland annat bloggen och därav gör jag därför också reklam frö mig själv. Dela gärna informationen med andra så fler som eventuellt behöver coachning får ta del av den också. Mer information och reklam kommer längre fram. 

Recept då. 

 Jag ÄLSKAR att laga mat och jag lagar ofta väldigt mycket mat. Självklart är jag som alla andra och bara vill spy på allt vad mat och matlagning heter vissa dagar men i grunden är jag riktigt intresserad av mat och nyfiken på att testa nya saker. Dessutom är jag galen i att handla!!! Mat alltså... "shopping på stan" går oftast bort. Men mat, ju större affärer och ju större utbud och ju mer varioation på varor desto mer njuter jag och trivs som fisken i vattnet. Jag är definitivt inte någon kock, jag kanske inte ens är duktig på att laga mat, men så länge som jag älskar att göra det så kommer jag att fortsätta, och familjen verkar ju klara av att svälja ner det så ngåot poäng får man väl ibland! 

De goda frallorna då som jag gjorde i helgen, recept! 

Jag måste ju först bara klargöra för er att det här med recept är något som inte funkar för mig, alls, för det mesta. Jag utgår från recept, men jag är otroligt dålig på att följa dem. dels för att det kanske inte finns allt hemma, dels för att vissa saker vet jag att inte någon i i familjen äter och dels för att jag ofta i vissa rätter slänger ner lite rester eller slattar av allt möjligt för att få ut grejer i kylen för att kunna köpa nytt! Ohh yes! 

 Så, ett recept är inte alltid vad det verkar vara när jag har gjort dem och det är inte alltid som jag kan komma ihåg varje liten skvätt av något som bara sådär slängts ner i grytan. Jag ska försöka bättra mig.

Nötfria frallor: 
 1,5 dl pofiber 
5 msk fiberhusk 
2 tsk bakpulver 
1 tsk salt 
4 ägg 
2 msk äppelcidervinäger 
2,5 dl kokande vatten 

 Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa äggen (poröst) i en annan skål. Koka upp vattnet. blanda ner vinägern i de torra ingredienserna och därefter även äggen. Rör ordentligt. Avsluta med att tillsätta vattnet. Låt degen vila 5 min. Gör frallor, antal beror på hur stora du vill ha dem. Kör dem i mitten på ugnen i 175 grader ca 50 minuter. Låt dem därefter svalna minst en timme på galler under bakduk. 



 När jag gjorde dessa frallor så gjorde jag en dubbelsats. I efterhand har jag kommit på att jag INTE dubblade äggen. Dessutom hade jag ingen äppelcidervinäger utan körde hälften vitvinsvinäger och hälften vit balsamvinäger. Ytterligare lite senare blev jag osäker på om jag dubblade fiberhusken också. jag tror inte att jag lyckades med det nu i efterhand... Men oavsett, de blev goda och som sagt, det är såhär jag är när det kommer till recept! Ovan står iaf orginalreceptet som jag såklart hittat hos någon annan som jag inte kan komma på vem. Men, hur orginalreceptet smakar då inser jag ju nu att jag inte har en aning om...

Pajskal/pajdeg (matpaj) 
 3 dl mandelmjöl 
0,5 dl hela sesamkärnor, skalade 
1 msk fiberhusk eller kokosnötsmjöl om magen krånglar med fiberhusk. 
 salt 
1 ägg 40-50 gram smör 

 Mixa mjölet med sesamkärnorna. ja, det kanske funkar med ett sesammjöl såklart, men jag kör såhär då det ger en god smak tycker jag! Tillsätt resten av ingredienserna, smöret i mindre bitar såklart och gärna rumsvarmt. Mixa/blanda ihop allt till en fin pajdeg och mosa ut i en form. Ställ kallt ca 30 min. Nagga botten på pajskalet och kör in i ugnen. 200 grader ca 7-10 min. Låt svalna en kort stund. Gör Per pajen hemma så slängs fyllningen i direkt så jag vet inte värdet av att den ska svalna egentligen, det smakar precis lika gott ändå. 

 Fyllningen då... Det är det som är så bra med paj, precis allt kan man slänga i, vilket vi också gör. Det är fasen bättre än en pyttipanna på rester. ALLT slängs i. Vi brukar köra lite olika dock. 

Ost- och skinkpaj 
 Tärna eller riv en god smakrik ost Tärna/skiva ner rökt skinka Oregano Blanda dessa ingredienser och häll i formen. Häll över äggstanning. Dela körsbärstomater och lägg på. Grädda i ca 40 minuter, 200 grader. 

Äggstanning 
 4 ägg 
2 dl grädde salt, peppar 

Ost- och Korvpaj 
 Tärna/riv osten Slanta korvar, gärna smakrika Skiva en rödlök Häll över äggstanningen. Dela körsbärstomater och lägg på. Grädda i ca 40 minuter, 200 grader. 

Västerbottenpaj 
 Riv en västerbottenost, lägg i formen och häll över äggstanningen. Grädda i ca 40 minuter. Så otroligt simpelt och gott. Vi brukar toppa den när den scvalnat med lite fraiche, röd rom och rädlök.

Kycklingpaj 
 Dela i mindre bitar, antingen kycklingrester, grillad kyckling, eller filéer. Fetaost Oliver Rödlök Paprika Soltorkade tomater Vitlök Kryddor, tex basilika eller oregano. Över med äggstanningen och in i ugnen, ca 40 min, 200 grader. 

Tacopaj Gör en sats med tacofärs och lägg i formen. Man kan blanda i grönsaker nu direkt, förr hade vi i en blandning av ärtor, majs och paprika. Nu kör vi grönsaker bredvid som sallad. Blanda ihop philadelphiaost med riven ost och en gnutta cremefraiche. Bred ut detta över försen och in i ugnen. Tills pajen fått en fin färg. Vi brukar servera creme fraiche med smak av paprika/chili till. Ungarna kör vanlig fraiche.

 
På bilden är det en ost- och korvpaj! 

Detta sista inlägg har jag skrivit till hälften på dator till hälften på mobilen så hur resultatet ser ut för er som läser vågar jag inte svara på då formaten ändras och ord flyttas runt/sätts ihop lite olika beroende på när jag skiftar enhet... 

Hoppas det smakar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar