måndag 16 februari 2015

Två på samma gång...

Det blev ett pass idag med. 
Lunchpass. Vanligtvis är ju måndagar styrka i gymmet men eftersom vi körde helkropp igår så hade jag först tänkt vila idag. Men jag hann knappt hem igår förrän Camilla skickade meddelande och frågade om inte det skulle lunchtränas?? Jo, det är väl klart! Vi skippade dock gymmet och körde ett CF-inspirerat pass. 

Jag läser en del om CF just för att mentalt förbereda mig inför en eventuell start men även för att jag har det här kontrollbehovet som måste tämjas. Jag skulle aldrig kunna komma dit som gubben i lådan och bara köra utan att veta vad jag gör. Därav en anledning till att jag ännu inte hoppat på det här med CF som jag hade bestämt mig för vid jul, de slutade då att lägga ut woodarna kvällen före och nu är de istället hemliga. Inte ok för mitt kontrollbehov!!! 

Så, ur en crossfit tidning snodde jag därför ett pass. Det var bara det att när jag skulle gå igenom passet jag valt så var det någon som bytt namn på grejerna också och lämnade mig lika okunnig som innan. Jag har lärt känna två begrepp inom CF, AMRAP och EMOM. Dessa kan jag, övningar går ju att googla. Men nu skulle det göras ett upplägg som innebar: 
" antal rundor på tid"... What???? På hur lång tid?? Hur många rundor??? 
Ett lite lagom stort i-landsproblem kan tyckas men kändes som Mount Everest att bestiga för mig! Jag vet än inte vad det egentligen innebär men vi körde ett eget upplägg. Inget förutbestämd tid utan vi körde ett första set och tog tid för att i de senare inte gå över tiden. Men först uppvärmning.

Passet blev: 

5 rundor på tid

10 kettelbell swing
10 burpees
10 armhävningar (första setet var knäböj)
10 boxjump med knäböj på bräda
10 american sit-ups

Första tiden blev 2.43 vilket fick oss att inse att den där minuten vi pratat om innan nig inte var menat som koncept, att hinna göra alla på en minut alltså. Nästa set satsade vi på 2.30- det lyckades. Tiden blev 2.16. Resterande set låg vi på 2.10-2.05 ungefär. Perfekt! Då blir det under två minuter som blir vårt första mål att lyckas slå! 

För mig blir utmaningen att släppa mina egenheter vid nedhopp på boxjump. Varje gång jag landar med benen så tar det nån sekund extra varje gång innan jag kan hoppa eftersom fötterna måste stå i ett så "rätt" läge som möjligt liksom vart jag har mina armar. 

Idag är jag på ett nytt ställe för mig. Jag värmer upp inför Lanzarote skulle msn kunna säga. När det kommer till fukt och värme åtminstone. Ner i poolen kommer jag inte!!! Bara tanken på badhus får mig lite lätt panikslagen med en mörk ångest men vad gör man inte för sina barn. Nu sitter jag här fast det är det värsta jag vet. Är glad som sagt att jag inte behöver hoppa i plurret! 


Kan vara så att det blir träningsfritt imorgon. Ska träffa Maria, PT:n imorgonkväll vilket jag ser otroligt mycket fram emot! 

Förutom GRIT är även en PT något jag skulle unna alla människor! Och för er som tvekar, ta kontakt med Maria och prata med henne, jag lovar att ni sedan kommer fullfölja, och ni kommer inte ångra er!!!

Ha det! 

1 kommentar:

  1. For time brukar gå ut på att man ska klara "uppgiften" på en bestämd tid. Ibland hinner man inte klart. Vi körde 35 minuter på den WOD:en jag skrev om förra veckan. Hoppas det redde ut lite. :)

    SvaraRadera