onsdag 11 juni 2014

Kaliper, vägning och löpteknik

Idag var det alltså dags!
Det började hemskt. Mellan-grabben slutade dagis. Jag är glad att det inte var jag som hämtade idag. Skulle gråtit ihjäl mig. Sen vräkte regnet ner. Jag kom på att jag lämnade hemmet osminkad! På jobbet fick jag en kalldusch som vi trots allt till slut lyckades skjuta på framtiden. 

Men. Det blev bättre.

Dag ett av en lång tids utmaning. 
I sex månader ska vi stå ut med varandra, jag och Maria. Och jag helt utan kontroll! Jag kan höra hur en del av er bryter ut i skratt nu. Anna, utan kontroll, jo tjena! Men så är det. Nästan. Eller kanske inte alls på ett sätt. Det är ju egentligen nu som jag med full kontroll kan gå in i detta och det är ju bara jag som kan utföra jobbet. Med stöttning och pushning. Men det känns lite konstigt att ha bytt ut Google mot en livslevande människa... Just det jobbet slipper jag nu, att sitta i timmar och googla fram teorier, träningsprogram och löptekniker som ingen ändå kan feedbacka om jag gör rätt eller fel. 

Så vad gjorde vi då? Man hinner rätt mycket på en timme kan jag lova. 
Samtal och diskussion.
- den här biten är jag bra på! Älskar att prata och speciellt om sånt jag älskar att göra/lära mig!

Vägning och mätning. 
- den här delen är jag sämre på. Eller, det är väl knappast svårt att ställa sig på vågen. Det svåra är ju att stå kvar och kolla in resultatet. Fy fan! Nu vet jag ju sedan två år tillbaka precis vad det står på hela Arvika kommuns vågar som jag ställer mig på så det är ju ingen överraskning direkt men usch...

Kalipermätning. 
-också ett spännande moment. Att med tång riktigt grabba tag i fettet för att se hur mycket det är på väl utvalda ställen. Min man, Per älskar att stå bakom mig och känna på mina triceps. Eller rättare sagt massera fläsket, gäddhänget. Jag HATAR det. Det var hans första fråga. "-drog du till Maria också när hon mätte??!" Nej, det gjorde jag inte men va fasen...
Jaja, resultatet där är väl egentligen lite viktigare än det på vågen så ser fram emot nya mätningar om ett tag. Kanske...

Konditionstest på cykel.
- jag är livrädd på en cykel. Ute i naturen. Inne på Hälsokompaniet går det bra. Tyckte det gick lätt idag. Tänk om det gick för lätt?? Skulle jag dragit till med värre ansträngning??? Tänk om hon tror jag är bättre än jag egentligen är??? Min överanalysering går igång. 

Analys av löpteknik.
- vi kan väl säga som så att den hade jag inte. Inte alls. Så att jag dragit på mig skador i höft och knä kanske inte är så konstigt. Där har jag att arbeta på. Och det känns helt suveränt faktiskt!!!

Kosten.
- jag har ju mina begränsningar där, men Maria tyckte ändå att jag åt bra mat, så vi ändrar inget innehållsmässigt. Ska försöka sänka kcal-intaget iaf lite och försöka mig på periodisk fasta eftersom jag inte äter mer än tre mål om dagen pga magen. Vi testar och utvärderar. 

Vi diskuterade även att jag får ont i höften vid bodypumpen. Jag ska försöka att inte bresa så mycket under knäböj och att kanske inte göra utfallen. Är nog första gången jag hört att jag ska bresa mindre. Spännande. 

Nästa punkt var kvantitet. Hålla mig sysselsatt alla dagar! Minst 4 pass i veckan med det jag kallar riktig träning och minst motsvarande 30 min rask promenad övriga dagar. Men inga begränsningar än. Det gillar jag!!

Nu ser jag fram emot nästa träff om en vecka! 

Kan säga att jag är glad att vi inte gjorde mer idag. Dras fortfarande med träningsvärken from HELL efter passet i måndags... 

Idag gick jag på semester! 
Kan inte förklara hur underbart det känns. Nu är det fullt fokus på MIG, mina barn som alla tre fått sommarlov och på grönsaksland jag ska försöka få till de närmaste dagarna! Dessutom har jag en roadtrip till Norge på fredag med en kär vän som väntar... Efter ett bodypump-lunchpass såklart!

Imorgon är det skolavslutning för den äldste! Kommer gråta floder så det kanske är läge att åka osminkad igen!!

Ha det gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar