måndag 7 juli 2014

Kontrastträning och svett!

Började sista arbetsveckan bra. Vaknade tidigt så var på jobbet redan vid 6 imorse. Tyvärr var dörren låst, jag hade glömt kolla upp min kod och ingen annan fanns på plats...

Så där stod jag! Varmt var det i alla fall. Tillslut skymtade jag en städerska som öppnade åt mig efter lite vansinnigt knackandes. Förlorat 20 minuter men med tanke på att det är semestertider kunde det vara betydligt värre...

Jag vet redan innan jag kommer upp på kontoret att det är en helvetesvecka som väntar. Jag har hur mycket som helst avsluta och att fixa med och ärenden i stora högar som ska tas hand om innan fredag. Dessutom är det varmt och kvavt och ventilationen på jobbet obefintlig. Som om inte det vore nog sitter jag i ett rum mot solsidan hela dagen vilket gör det olidligt. Idag klagade till och med en klient på värmen och trycket i rummet och att det var jobbigt att bara andas därinne! 

Tog en välförtjänt lunchrast på Hälsokompaniet med ett underkroppspass a la Kontrastträning. Som ni kommer ihåg är detta ett av de pass som utmanar mig mest mentalt. Självklart är det en fysisk utmaning också men vissa av övningarna har så kallat flodhäst-varning så det tar ibland emot att stå i gymmet med folk runtomkring.

Idag var det inte mindre jobbigt. Dels hade jag en bekant i gymmet dels var två av gymmets personliga tränare där och slet ont! Men idag lyckades jag gå in i mig själv och bara fokusera på uppgiften. Jädrar vad gött det var idag, allt bara gick så bra! Jag till och med lyckades leta upp lite balans till mina en enbenshopp!!!

Kände nog lite som Maria sa sist att hon tror jag kan lägga på lite mer i Smith-maskinen, men jag höll mina vikter idag ändå. Känner efter mer nästa vecka. För er som inte vet vad en Smith-maskin är så kan jag väl säga att det vet inte jag heller! Helt och hållet! Men jag gör mina knäböj där då jag haft problem med ländrygg och höften. Det hjälper mig fixa tekniken bättre och jag kan även "fuska" mig till resultat längre bak på låren. 


Så här ser den ut, typ... Det är som en skivstång med vikter fast den sitter fast i en ställning. Suveränt! Målet är såklart att fixa knäböj på eget bevåg utan ställningen i framtiden, men än trivs vi ihop! 

Efter halva passet, knappt det, rann det svett över hela mig. Kan lova att jag kunde vrida ur kläderna när jag var klar. Men sån är jag, jag svettas! Och jag älskar det. Att efter ett träningspass känna hur svetten rinner och andningen successivt varvas ner är fullkomligt underbart. Det är som om all skit man har inom sig bara flödar ut och kvar finns en ren kropp och själ. Inget känns så frigörande och förfriskande som det! Förutom det är det också en fantastisk känsla att fullkomligt få ta ut sig och sedan ligga i en blöt fläck på golvet och hämta andan!!!

Det gjorde jag idag!


Innan de två sista övningar fick jag ligga och dra in tre andetag innan jag tog ner TRX-bandet och körde vidare. Passade på att föreviga min syn från golvet. 



För mig är svett ett friskhetstecken. Hälsa. Motivation. Utmaning. Utveckling. Inspiration. 
Bland annat. Men mycket mer. 

I min familj har träning alltid haft en stor del. Min pappa är sportgalen och har jobbat som fotbollstränare större delen av sitt liv. Och nuförtiden håller han även på att promenera "jorden runt". Mamma har främst kört individuell sport som löpning, cykel, bodypump och mycket promenader. När jag växte upp var därför svett ett naturligt inslag. Inte så att jag tycker att svett luktar gott och att det är tillfredsställande i sig, men det som svetten representerar för mig genom min barndom, men även på grund av min egen utveckling är eftersträvansvärt och frambringar en harmoni och tillfredställelse. 

Utöver det, så tycker jag svett är lika äckligt som alla andra!! Blä! 

Och eftersom regnet vräker ner.... Minst två avsnitt av Suits!!! Det hade det såklart blivit ändå, men det känns bättre att skylla på regnet! 

Och, uppladdning inför kontrastträning-överkropp imorgon! Lovely!!!

Om inte värmen tagit knäcken på mig innan där... 

Ha det super! 


2 kommentarer:

  1. Du kommer väl och testar plyo idag nu´ra?

    Blev lite nyfiken på den där foamrollern du skrev om i förra inlägget. En sån ska jag oxå köpa. Har ganska mycket problem med knutar och spänningar. Tack för det tipset.

    SvaraRadera
  2. Visst skulle jag ha gjort det idag!!!! Fasen också att jag glömde det... Har jobbat som ett djur sista dagarna så har helt förträngt det! Var med och kollade grabbarna när de tränade friidrott ikväll istället... Satsar på nästa vecka om inte vi åker nånstans!

    Hur har ni semester? Per undrade om Daniel hade semester också? Vi brukar ju göra nåt försök att åka och hälsa på men han brukar antingen jobba eller vara på kusten då :-) nu gör jag sista dagarna så vi tänkte kolla in den där altanen som vi fick dricka kaffe på själva förra sommaren ;-)

    SvaraRadera