onsdag 16 juli 2014

Äntligen!!!


"-gråter du för att du har ont eller för att du inte kan träna?"

Per frågade mig i lördags när vi var i Strömstad. Jag hade packat en träningsväska med fyra ombyten. Kettlebellsen var också med liksom löparskorna. Och jag hade en plan. Som fullkomligt omkullkastades. Storyn om benet är nåt av det märkligaste jag varit med om. 

I torsdags väntade jag på ett "klick". Natten till fredag vaknade jag så fort jag vände mig eller ens rörde på benet. Under dagen på fredag var det ok, kändes som om det var på väg att ordna till sig. Sedan kvällen och natten till lördag tog det omtag. Med besked. För er som fött barn, det var precis som om det försiggick en hemsk förlossning... I benet.... Det strålade, pulserade, värkte, molade och högg till. Jag kunde inte på egen hand röra eller flytta på benet. Och Per har fått stödja mig när jag skulle gå eller ta mig i och ur husvagnen. Nätterna har varit otäcka. Den sista kvällen, då fick jag avbryta ett parti yatzi med ungarna för att jag inte vare sig kunde sitta eller stå. Krälade in mig till sängen. Det gick inte att ligga heller. Och då kom tårarna igen. 

Vi åkte hem dagen efter och jag bävade mig lite för att sitta stilla i bilen så länge. Men det gick över förväntan. Hemma försökte jag ta det lugnt och bara göra det nödvändigaste. Eftersom kvällarna och nätterna varit värst och värre för varje kväll så inväntade jag smällen. Men den kom inte. Istället har det blivit bättre. 

Jag har nu sovit i två nätter och igår hade jag inte ont på hela dagen. Kände mig lite stel däremot. Men kunde röra på benet helt obehindrat. 

Jag packade väskan inför träning men vågade inte hoppas på nåt. 

Men... Idag vaknade jag och var som ny!!! Så drog iväg för ett kontrast-överkroppspass. Och kanske är jag blödig och överkänslig men känslan när jag gick in på Hälsokompaniet idag var överväldigande så jag hade kunnat fälla en tår idag med bara för det!!



Förutsättningarna idag var en ny människa men med känning i vänster axel! Är ni förvånade? Det är inte jag! Axeln visste ju att det var överkropp på schemat så visst fasen ska den trilskas. Men, jag skiter i den och bara jag visst att det är jag som bestämmer så brukar den ge sig. Så även idag! 

Började med 10 min rodd som uppvärmning! 

Och visst är det häftigt att så små förändringar i ens upplägg gör så stor skillnad! Min vanliga uppvärmning pre-PT var att köra järnet i 5 min på crosstrainern eller roddmaskin. Nu har jag ökat till 7-10 min och i uppvärmningstempo med fokus på själva passet sen. Stor skillnad! 

Tog ett kort på dagens favoritövning/set men min telefon trilskas så när jag raderar en bild så blir random bild raderad och självklart var det den! Men dagens favorit var chins och kettelbellssving! 

För övrigt fixade jag 5 riktiga armhävningar i första set, två i andra och resten starka på knä! Körde kvar på 10 kg i triceps och klarade 7 dips i luften i första set, 4 i andra och resten i golvet. Kändes gött efteråt! 
Ökade även från 5 till 10 kg i pushpress. 

Eftersom alla bilder som inte skulle raderas ändå gjort det idag så bjuder jag på ytterligare en selfie. Nu har ni en före och en efter på dagens pass! 



Imorgon är det underkropp som är inplanerat! Om inget händer! Har tänkt lägga mina kontrastpass på tisdag och torsdag så jag har rutin på dem. Denna vecka ligger jag därmed en dag efter med detta vilket gör att jag kör två dar på rad. 

Mitt psyke och min kropp älskar rutiner och jag måste som sagt ha en plan för mig själv om jag till 100% ska hålla tempo och rutiner gällande kost och träning.

Helgen i Strömstad föll fullkomligt i det mesta. Både kost och träning. Eller, kosten rasar inte, däremot allt "söggel" runt om. Ett glas vin där, ett chips där och det är inte ofta, men i lägen där jag är så under isen som jag var i helgen så faller även mitt motstånd till socker. Idag är jag tillbaka till 200% och det dåliga samvetet blev som bortblåst bara jag gick ut från Hälsokompaniet idag! Älskar den känslan, när man känner sig bättre och starkare än någonsin! Nu är jag på G igen! 

Ha en fin onsdag! Vädret är fantastiskt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar