måndag 4 augusti 2014

Fel fel fel

Först och främst vill jag be om ursäkt till alla utanför familjen som träffat på och pratat med mig idag efter klockan 17 ungefär! Det bör rimligtvis vara er jag träffat på Hälsokompaniet alltså!

Antingen har ni trott att jag varit dryg, otrevlig, full, förbannad, nonchalant eller bara jädrigt idiot... 

Svaret är egentligen ganska enkelt. Jag var panikslagen. Jag var utom kontroll och det är inget jag gör bra. Det driver fram det värsta i mig. 

Jag hade redan i helgen bestämt att det var löpning på G. Egentligen igår men på grund av vädret, åska, så blev det uppskjutet igår. Jag fullkomligt hatar åska och sedan ett par år sedan när det där kraftiga åskovädret var som registrerade hundratals nedslag i minuten (???) så har jag också blivit fullkomligt livrädd och panikslagen vid åska. Klockan drog iväg och pga min rädsla blev det ingen träning alls igår. I och med det suger samvetet tag i mig och jag lovade att det inte ska bli så idag med så idag var det löpning på G. Men vad fasen händer då???? Jo, visst jäklar ska det åskas! 

Jag bytte taktik och bestämde mig för att dra in till Hälsokompaniet. Klockan var nu 17.03. Jag hade inget pass bokat men såg att det fanns plats på både bodypump och spinning kl 17.30. Bytte om, packade det nödvändigaste och drog iväg. Kom fram strax innan halv sex. Upptäcker att jag glömt plånboken hemma. Dvs inget körkort och inget kort till Hälsokompaniet. Jag skyndade mig in för att byta skor. Drog med min extra sadel och hade bestämt mig för spinningen. Inga grejer som behöver plockas med eller så. Ska gå ut och be dem i kassan att hjälpa mig logga in. Jo men visst! Passet har redan börjat!! Och just nu kom jag på att jag heller aldrig blev incheckad på HK!!! 

Och det är nu det sker! Paniken. Ångesten. Kontrollbehovet. Allt bubblar upp och jag tappar greppet fullkomligt. Det är tyvärr så jag reagerar ibland vid konfrontationer som det här är för mig. Det jag inte har förmågan att inse i dessa lägen är att det är just nu som jag även funkar som bäst. Under press. Hade jag kommit ihåg det vid varje tillfälle som detta sker hade jag kunnat utnyttja det bättre kanske. Eller kanske inte. 

Men... Där stod jag alltså. Kl 17.30. Min plan gick i stöpet och jag föll med! Då möter jag den första jag yrar några minuter med. Pt'n S! Tack för visat intresse S men jag ber såååå mkt om ursäkt för hjärndimman!!! Jag tror bokstavligt talat att jag stod mellan ett par crosstrainers och snurrade en par tre varv! Fick inget gjort eller vettigt sagt. 

Jag kör ett kontrast-överkroppspass bestämmer jag mig för eftersom det egentligen ska göras imorgon men då har jag ÄNTLIGEN ett nytt PT-pass. Första efter semestern! Ser att gymmet är lite mer befolkat vid den här tiden än när jag kör på fm så min brist på kontroll ihop med paniken gör att jag inser att detta inte är möjligt just nu. Alla 'mina' grejer/platser är upptagna och jag är inte så bra på att stuva om i ett färdigskrivet program! 

Ny härdsmälta! Och nya konstiga kontakter med oskyldigt folk på plats. 

Men, om jag börjar köra uppvärmning så får vi se vad som händer. Då kommer jag nog på nåt. 

Det blir tillslut ett gött pass på kräk-gränsen. Och jag har nog aldrig varit så svett inne på Hälsokompaniet som jag var idag! 

5 min uppvärmning i roddmaskinen. 
Därefter intervallträning på rodd, löpband och crosstrainer i 3*10.5 minuter. 

Alltså:

Roddmaskin:
Normaltempo i 2 min
Kör järnet i 1.5 min
Normaltempo 2 min
Järnet 1.5 min
Normaltempo 2 min
Järnet 1.5 min

Löpbandet:
Normaltempo i 2 min
Kör järnet i 1.5 min
Normaltempo 2 min
Järnet 1.5 min
Normaltempo 2 min
Järnet 1.5 min

Crosstrainer:
Normaltempo i 2 min
Kör järnet i 1.5 min
Normaltempo 2 min
Järnet 1.5 min
Normaltempo 2 min
Järnet 1.5 min

Det låter kanske inte mycket eller jobbigt men det var precis vad jag behövde! Jag fick slita ut mig och svetten rann! Jag var skakig, darrig och matt när jag gick ut från HK!



I dörren ut mötte jag dessutom en träningsblogg-kompis! Det var första gången vi sågs live och även nu får jag be om ursäkt! Första intrycket???!!! Jag var helt slut och kunde knappt prata. Hoppas attacken gick bra! Och att vi ses snart igen! Lite mindre skakis! 

Hade så bråttom ut att jag till och med glömde stretcha! Detta fick göras i spöregnet ute på altanen hemma! 


Så, idag gick det mesta fel men imorgon hoppas jag på bättre kontroll. Det blir inte min egen kontroll utan Marias men tror det behövs någon som styr upp detta nu! 

Godnatt för ikväll!!!

1 kommentar:

  1. Men Anna du behöver inte be om ursäkt. Du va hur trevlig som helst :D Jag tänkte verkligen inte nåt annat.
    Jag hoppas oxå vi ses snart igen och att prata mer. Det va superkul att springa på dig :D

    SvaraRadera