onsdag 10 september 2014

Utrensning, utbildning och utveckling!

Idag blev en bra dag. 
Alla barnen friska och Erik fick äntligen komma iväg på en efterlängtad skogstur! 
Och jag fick åka till jobbet. 

Idag var det dessutom nytt PT-pass. Kan inte bli bättre!! Idag var det uthållighet och överkropp a la triset som stod på tur. Triset- stora muskelgrupper, tre övningar i varje 20*2 i varje set. Och jag var helt slut! Ändå kom vi inte igenom hela passet under vår timme idag. 

Och det här med träningsvärk alltså... Idag börjar jag känna den krypa på... I triceps... Inget konstigt med det längre- men idag var det fördjävligt!!! Så om jag ser knasigt klädd ut imorgon så vet ni. Jag kommer inte orka lyfta armarna. Och jag har ju bara ett möte på Stadshuset! Mer då? Jo, i ryggen...??? Där har jag väl i alla fall aldrig haft träningsvärk tidigare. Men... Som sagt... Ursäkta om det låter tjatigt... Men... Träningsvärk är gött!! På ett sjukt sätt... 


Så, denna rygg (och triceps!!!!) ska få sig en rejäl kamp framöver och jäklar om den inte ger med sig!! Men tittar man lite närmare kan man se att det redan börjat ge lite lite resultat ändå. Stolt??? Sjukt mycket!!!

Det var nåt av det första Maria sa också idag när vi körde igång, att det syns att det hänt mer med kroppen sedan sist. Och ja, jag känner det på kläderna. Har äntligen kommit i en mindre storlek (igen) och äntligen fått dra på mig ett par nya byxor som inköptes för över ett halvår sedan men inte då lyckades komma i oavsett hur jag än försökte! 


Suddig bild. Och svårt för er att avgöra, men som sagt. Stolthet gör något med en. Dessutom fick jag en kick stor nog att äntligen åka hem och rensa ut i garderoben. Jag köpte för en tid sedan fem nya byxor då dem jag haft sista tiden blivit lite mindre tighta. Men trots att de inte krympts vid tvätt för bättre passform och redan efter nån halvtimme blivit pösiga och bylsiga vid knän, vrister och midja så har jag inte vågat rensa ut dem. Rädslan att inget jag gör ger resultat och den där djupa känslan inom mig att jag är en för evig tjockis är så djupt rotad att jag inte riktigt vågar tro på de resultat som faktiskt sakta men säkert börjat visa sig... Ibland.. 

När jag kom hem som sagt rensade jag dock ut dem. Hela 7 par byxor i strl 44 lades ut på en säljsida på Fb och in åkte de nyinköpta byxorna i strl 42. Och ska jag vara ärlig?? De där 42:orna är inte alls sådär tighta som det första paret jag köpte tidigt i våras var då och som jag hade på mig idag. De sitter som ett smäck! Än så länge.... 

Under träningspasset idag så pratade vi mycket om kost, sjukdomar och då även IBS. Jag har ju en ganska klar övertygelse om vad jag tror är orsak till vår tids välfärdssjukdomar idag i form av övervikt/fetma, typ 2 diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, IBS, gluten- och laktosintolerans och till viss del även cancer. 

Jag har inte gjort någon egen riktig forskning men läst en hel del forskning. När jag började läsa om det här med kost, sjukdomar och senare även träning och applicerade det jag läste på mitt eget liv, och på andras liv och genom de historier jag följt samt de föreläsningar jag varit på så har jag fått min övertygelse klar. Och den står jag fast vid. Och den har hjälpt mig. Idag är jag en helt annan människa än för tre år sedan. Jag har fått kompromissa mer än jag någonsin hade kunnat drömma om, men det ger som sagt resultat. Idag spenderar jag mer tid ihop med man, barn, familj, vänner, jobb och intressen än på toan och i soffan och det är helt fantastiskt!!

Maria frågade mig vad jag tror kan vara en orsak till att allt fler idag insjuknar i gluten- och laktosintolerans men även i mag- tarmsjukdom likt IBS mm. Jag fann inte riktigt rätt begrepp då även om jag uttryckte i stort vad jag tror. Men jag ska leta rätt på de forskningar som övertygat mig när det gäller intoleranser och överkänslighet i tarmsystemet så ska jag förklara hur jag menar med rätt underlag åt er. 

Tills dess hoppas jag att ni som är intresserade och ännu inte läst eller hört Andreas Eenfeldts föreläsning Matrevolutionen, gör det! Den är en utgångspunkt för min övertygelse! Föreläsningen finns på youtube bland annat och jag har en kopia av boken om nån är intresserad! Dessutom har ni mycket gott ut av att även spana in Jonas Bergqvist, hälsoinspiratör och förespråkare för det mesta jag tror på just nu inom kost, hälsa och träning. Läs hans blogg och hemsida men gärna också hans bok om LCHF och träning. Den är inte så radikal som ni tror. Förespråkar periodisk fasta också! 

Nu har jag precis raderat bort ett inlägg längre än nya testamentet!! Jag går igång så otroligt på det här och jag kan prata och skriva om det i timmar! Nu raderade jag det. Jag har en känsla av att alla som känner mig eller följt mina tidigare bloggar är fullkomligt genomtrötta på att höra mig gnata på om det här! 

Därför har jag lovat mig själv att inom en inte alltför avlägsen framtid få satsa på det här och läsa den utbildning inom kost och hälsa, till  kostrådgivare, inom just lågkolhydrat och paleokost som jag tror på. Jag fick svar på min intresseförfrågan idag på distanskursen, men jag ska överväga det lite till då det är en kostnadsfråga också. 

Men en dag, hoppas jag att min dröm blir verklighet och jag på något sätt får/kan få satsa på det här med kost, hälsa och träning på allvar, på riktigt!!!

Nu blir det kvällen! 









2 kommentarer:

  1. Härligt när man ser resultat och ännu härligare när man faktiskt fattar det också. Har precis kommit dit själv och det är en fantastisk känsla.
    Tycker det är mycket intressant att läsa om dina tankar om mat och livsstil. Vad är det för kurs du funderar på?
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Ja det känns underbart!
    Kursen är till kostrådgivare med inriktning mot Paleo- och lågkolhydratkost.
    Det är en dröm sedan flera år tillbaka att få arbeta med detta. Självklart vill jag även längref ram få möjlighet att lägga till även träning i form av tränare/instruktör.

    SvaraRadera