onsdag 3 september 2014

Boxning!!

Jag har svårt att få träningsvärk i armarna. Det kan ju antas vara en skön kontrast till min förmåga att konstant ha träningsvärk i benen, men det gör att jag ofta känner att jag inte gjort tillräckligt. 

Jag vet att jag gör tillräckligt, jag är ju helt slut när jag gör det så... I tisdags körde jag ett armpass, och även om jag inte fått träningsvärk så känner jag en utmattning i musklerna. Framförallt vid annan typ av träning. Som igår till exempel.

Egentligen hade jag tänkt köra pyramidpasset för ben igår men ett möte drog ut på tiden och av erfarenhet vet jag att det i samma takt fylls på med folk på Hälsokompaniet och att chansen att då kunna slutföra passet utan avbrott även minskar. 

Kom på att det är ju boxning på onsdagar och att det var några veckor sedan sist. Men... Mitt kontrollbehov och min prestationsångest fick mig att backa. Det är svårare att ta sig dit ju längre jag är borta. 

Jag gick ut från jobbet och började jaga mamma på alla telefonnummer jag vet att jag kan hitta henne. Tänkte ta henne med på en löptur istället. Det är också sjukt längesedan sist men har inte vågat pga ryggen. Men igår var jag i stan vilket betyder elljusspår och det bör ju vara lite skonsammare mot ryggen så tänkte att vi testar. Hon svarade inte. Tillslut svarar pappa och säger att de sitter på cyklarna på väg för att pumpa däcken vid OK. Jag ber mamma ringa om två minuter när vi är framme sa han. Jag väntade i 30 min. Ingen ringde. Jag drog till Hälsokompaniet. Väntade i 10 min till. Sedan kom den där pusten av spontant självförtroende och jag befann mig plötsligt i omklädningsrummet på sporthallen. Det blev boxning!

Nu i efterhand analyserar jag val av träning. Jag älskar boxningen- men... Jag tror det är den som är upphovet till min onda axel. Det slog mig direkt när jag kom in i lokalen igår att jag varje gång efter ett pass känner mig som svullen i axeln och att det känns som om något sitter fel i den. Första gången jag fick problem i axeln var tidigt i våras och det var på just boxningen. Jag stod med mitsar och glömde hålla emot i en serie. Min motståndare fick in en fullträff i mitsen vilket "flyttade" hela min axel. Efter det hade jag fruktansvärt ont i ett par veckor och svårt att klä på mig och använda armen. Och det är efter det som det aldrig har blivit riktigt bra. Och så fort jag tränat boxning eller annat som påverkar axeln, eller sovit på den,  så känner jag tydligt av det och får mer eller mindre ont igen... Vad gör man åt sånt??

Min rädsla är att jag måste sluta/hålla uppe med boxningen...

Löpning då.. Den där enklaste träningsformen där man bara snörar på sig skorna och ger sig ut.. Varför har jag så svårt att få till det??? Jag har bytt fokus helt nu och har tydligen lättare för att ta mig till gymmet än ut på backen... Får ta mig i kragen nu! I helgen ska det köras ett löppass! Jag försöker att lova det! 

Mamma då? Jo hon ringde ett par minuter efter att min träning börjat och hon hade gärna följt med på en löptur! 

Bättre lycka nästa gång! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar