tisdag 17 juni 2014

Benhinnor, 104 år och biblioteket

Denna vecka har jag två PT-träffar med Maria. Har sett fram emot dem. Är en vecka sedan den förra och då var det inte så mycket träning eftersom det gjordes tester och mätningar. Denna vecka känns det som om det drar igång på allvar. Och jag längtar efter det. Och det kan jag såklart säga nu innan vi börjat eftersom jag inte alls vet hur det blir, hon kanske kör slut på mig fullkomligt... 

Vilket inte skulle vara helt omöjligt eftersom jag enligt Per är som en gammal skraltig tant på 104 år minst i kroppen just nu. Ont överallt, svårt att gå normalt och stel! "-alltså, folk måste ju tro att du är hur gammal och sliten som helst med alla dina krämpor!" Varje kväll kollar han blocket, tror snart han börjar kolla in reservdelar åt mig också...

Och visst, jag låter och ser nog skruttig ut, men jag är rätt seg och envis, och jag är övertygad om att med rätt träning och rätt teknik kommer jag att kunna få ordning på detta!! 

Jag har ju hela livet tränat en del periodvis. Basket i några år, Friskis och Svettis, aerobics, Zumba, simning, löpning och det jag erbjudits på Hälsokompaniet(gruppass och gymmet) Men jag har aldrig tidigare tränat efter medvetna resultat och utveckling. Det började jag med för 1.5 år sedan men utan kunskap eller modet att fråga någon om hjälp, bortsett från Google, så har såklart resultaten uteblivit. En kombination av brist på kunskap och tålamod. Nu har jag experthjälp och släpper gladeligen Google och alla hemmaexperter på Facebook och bara GÖR det jag blir tillsagd. Och det är gött det ska ni veta!

Imorgon är det dags för pass ett, på torsdag är det pass två! Super!!

Inledde dagen med ett besök till bibblan. Hängde på låset! Har börjat läsa en trilogi och när den andra delen helt plötsligt tog slut igårkväll hade jag en lätt abstinens. Hittade boken och har under dagen idag kommit igenom snart halva boken. 

Därefter blev det en powerwalk då jag inte vet vad som väntar imorgon. Så inte jag är helt slut eller påverkad av träningsvärk menar jag. "Smärtfri" är jag dessvärre inte. Men det är inget värre. Är mina benhinnor som jag känt av idag på walken. Har alltid haft problem med dem vid just promenader. Inte vid löpningen konstigt nog. Får testa med kompressionsstrumpor/byxor nästa gång. 

Även höften kändes idag. Absolut inte ont, men som om skinkan hade låst sig så varje steg med höger ben kändes det som om jag gjorde en knyck med höften för att få fram benet. Jag tyckte själv jag såg konstig ut men mamma såg inte så mycket. Testa såhär då sa mamma. Mmm visst. Jag knycker hellre än ser ut som om jag bajsat på mig. Som hämnd försökte jag utmana mamma till att ta sats nerför en lång backe och hoppa som en friidrottare över ett nedfallet träd. Hon tyckte inte det vore värt det. Det hade jag tyckt!! 



Upp till Björnmyra tog vi oss idag iaf. Och kan lova att det var lika mycket kryp och kräl i buskar och gräs där med. Usch! En groda, en död skogsmus och en, vad vi tror, död hasselsnok/kopparorm. Stannade inte direkt till för att utforska den! 

Nu väntar jag med spänning på morgondagen och veckans första riktiga pass!!!

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar