fredag 20 juni 2014

Första PT-passet, midsommar och egenträning!

I onsdags kördes första riktiga PT-passet. Det blev vare sig blogginlägg eller några bilder tagna. När jag kom dit var jag så nervös att jag glömde ta med mobilen in så inga bilder kunde tas. Tänkte att jag väntar med att skriva tills det andra PT-passet är gjort på torsdag. Mmm, det gick sådär... Var inte riktigt lika nervös inför torsdagen då jag visste lite vad det passet skulle innefatta. Fick också med hela väskan in på torsdagen men när passet var slut var jag också fullkomligt slut så det blev inga bilder ändå... Inget blogginlägg heller. Hade inte fixat det ändå för det är först nu som armarna slutat skaka...

Passen då?
Vi körde igång med kontrastträning. Meningen är att jag ska få in rutin på dem så jag fixar träningen själv under sommaren när Maria har semester. Detta som komplement till cardio och styrka. 

Det är ett tvådelat pass. Nederdelen kördes i onsdags. Och en del av övningarna var rent mentalt en stor utmaning. Det här med hopp med mera, och dessutom mitt i ett gym, det är nåt jag själv skulle ha sejfat med och valt bort eller ersatt med annat. Helt enkelt för att slippa känna sig som en osmidig flodhäst mitt i en glasaffär! Kontrollbehov och taskig självkänsla när den är som bäst!! Men jag genomförde dem och det kändes inte alltför hemskt. Faktiskt.
Maria förväntade sig träningsvärk. Hela onsdag kväll gick jag runt och kände efter. Nej, det hände ingenting! Jag som alltid får träningsvärk! Nu när jag måste visa att jag presterat så kände jag alltså ingenting!! Maria hade lovat att höja mina vikter om inte värken infann sig. Men, när jag vaknade i torsdags så kom den. Redan vid första toabesöket kunde jag känna den där känslan i låren som väller över en när man försöker sätta sig på toasitsen och som kommer tillbaka med ännu större kraft när man ska upp igen. Tacka vet jag handdukstorken intill toan!!

I torsdags blev det då överkroppen som skulle köras igenom. Träningsvärken hade börjat få ett fast tag i mina muskler innan passet. Den blev värre för varje minut under passet. Men nu var det nya muskler. Inte riktigt lika mycket mentala utmaningar men jäklarns vilka fysiska utmaningar. Har vid ett tillfälle tidigare testat en chins-maskin. Nu fattar jag varför jag höll på att dö den gången. Man ska tydligen dra av från sin egen vikt hur mkt man ska "lyfta". Jag satte in den då på 20 kg. Det vill säga att jag lyfte min kroppsvikt minus 20 kg. Det gick inte! Nu drog vi av mer korrekt. Efter ett set ökade dock Maria med ytterligare 5 kg eftersom hon tyckte jag såg stark ut. Mmm.

Största utmaningen blev armhävningar. Började göra armhävningar på riktigt för drygt 1.5 år sedan. Har gjort det periodvis. Men även det nåt som ofta faller bort när jag kör egenträning eftersom jag tycker det är svårt. Och svårt är jobbigt. Framförallt mentalt. 
Men de typ 20 armhävningar som jag i min enfald har gått och inbillat mig att jag utför korrekt på tå.... De blev till 4!!! Korrektion av teknik, och handisättning samt djupet. När jag gjort armhävningar har jag gått ner drygt halva vägen ner mot golvet. Maria ville ha högst en knytnäve mellan bröst och golv och knyter sin hand och lägger på golvet under mig. Det ska toucha varje gång. Jo tjenare. Jag har aldrig, aldrig, aldrig sett en så liten hand som jag tyckte då från mitt perspektiv! Som sagt, det blev fyra på tå i första setet, en i andra setet. Resten fick köras på tå. Men, där har jag väl utvecklingspotential i alla fall! 

Träningsvärk???

Jag har inte orkat röra mig på två dagar!!! Benen börjar avta lite grann nu men mina axlar!!! Har ALDRIG känt en sån träningsvärk förut i mina axlar! 

Och jag är så glad att jag anlitat Maria!!
Inte för att jag antagligen kommer ha konstant ont i flera månader utan för att hon under passen detaljkorrigerar mig i teknik och samtidigt förklarar varför för mig. Jag känner nya muskler i den träningsvärken som jag inte prickat in förut.

Google i all ära, men jag rekommenderar er som också söker och försöker att stänga av datorn och ring en PT istället! 

Midsommar har förflutit förbi utan nån mer träning. Dels pga tidsbrist då det förberetts för midsommarfirande! Men nu är det på't igen. Mina axlar är ömmare än nånsin men jag överlevde iaf och kommer ur det starkare antar jag! 

Nu är klockan 04.30. Det är midsommardagen. I vanliga fall brukar det vara vid den här tiden som vi går och lägger oss vid midsommar. Men idag är vi på resande fot så vi varit uppe före tuppen. Får se om vi hinner få till åtminstone en promenad ikväll. Allt beror på tid och ork ikväll när kl ringt 03.30. 

Hoppas ni haft en fin midsommar! 

1 kommentar:

  1. Just det där att få träningsvärk på ställen man inte fått det förut känner jag igen ;) Jag har aldrig fått träningsvärk i/på ryggen förut men under PT-tiden hade jag det nästan varje gång.

    Hur har ni lagt upp träningen? Kör du en gång i veckan eller sprider ni ut passen?

    Ha de gôtt och kör hårt.

    SvaraRadera