måndag 9 februari 2015

Vecka två: förtydligande, nytt manus och goda recept!

Efter att han kört en vecka med 3200 kcal extra och en nästa helt träningsfri vecka så hade man ju kunnat tro att viktökningen skulle vara totalt kaotisk. Nu var den inte det. Jag hade istället tappat 0.1 kg mot invägningen förra helgen. Det behöver ju i sig inte betyda annat än att jag lyckades pricka in en naturlig hormonsvacka som oftast för oss tjejer/kvinnor helt naturligt innebär en viktökning i form av vätska, choklad eller annat smått och gott ungefär en gång i månaden. Chokladen och det andra goda lämnas såklart därhän men vätska är jag fenomenal på att samla på mig och när veckan är över så brukar man istället väga lite mindre så det var väl bara en bra dag att köra igång på. Vi får se hur vägningen blir till helgen istället, efter en vecka med ytterligare 1600 kcal! Förhoppningsvis ska inte den kommande veckan behöva innebära träningsfritt utan jag hoppas att det löper på som vanligt. Och i förra inlägget skrev jag att kcal ibland inte räcker till, ett förtydligande av det är att jag helt enkelt har svårt att få i mig mina kalorier. Och nu ska ännu mer in. Inte konstigt magen protesterar. Kan ändå säga att magstatusen denna vecka börjat bättre och jag väntar med spänning. Kanske den bara behöver vänjas vid mat... 

Veckans manus:

GRIT. Förhoppningen är att hinna med minst ett GRIT pass. Har bokat mig på tre stycken!!??!! Men plyo nu på onsdag är klart som korvspad iaf. 

Gymmet. Ett överkroppspass och ett underkroppspass. Vanligtvis ligger överkropp på måndagar men idag ändrade jag manuset och tog ben istället.  Så nu är iaf ett pass avklarat och man har då börjat betat av veckan! Gjorde en paus i skrivandet för ett par timmar och redan nu kan jag konstatera att en känsla av träningsvärk smyger sig på runt baken. Underbart. Fokus just nu förutom benen i stort att kunna forma till en snygg häck där bak! Vi får se om det går men varje sting av smärta känns iaf som ett steg i rätt riktning och det känns gött!!! 

Löpning. Det där som från allra första början var mitt mål men som nu aldrig längre hinns med eller prioriteras. Enligt alla så är löpningen den enklaste träningsformen "-det är bara att snöra på sig skorna...." Ja, om inte man även tränade annat. Löpningen blir för enkel. Ingen lokal, ingen planering, inget bokningssystem, ingen som väntar. Den blir för enkel... Att prioritera bort... Målet är ändå denna vecka, precis som alla veckor, att få till ett enda ynka löppass. 

Bodyjam och bodybalance. Jag skriver dem ihop som ett enda pass, för det är så det känns. Och jag gör sällan, eller aldrig, det ena passet utan att göra det andra. Söndag är det som gäller för det. Funderar på att slänga in överkroppspasset på gymmet före dansen. Dels för att jag vill köra GRIT på fredag men också för att känna att man gjort "nåt mer" än bara dans på söndag efter det STORA kalaset!!! (Ironin flödar). 

Idag blev det alltså ett benpass. Gymmet var tomt och idag passade det mig bra. Hade tänkt köra ett pyramidpass och då behövs spacet men efter första övningen ändrade jag mig och körde lite fria vikter blandat med maskiner i supersets. 

Knäböj 12*3 med fri stång istället för Smith-maskinen som är min comfortzone. Ökad vikt! 
Utfall 12*3 per ben såklart
Och jag fick öka mina vikter från 2*12 kg till 2*16 kg! Frågan är bara, vad gör jag sedan??? När jag inte orkar hålla mer i händerna?? 

Leg extension
Leg curl
Ni vet, dra-fram-och-dra-bak-maskinerna. Båda med ökade vikter och 12*3 

Leg abduction
Leg adduction
Jag vet inte ens om det heter så, men det är de där in-och-ut-med-benen-maskinerna. Även där med ökade vikter och 12*3. 

Rumpdraget
Höftlyft
I rumpdraget ökade jag vikten i fredags så där blev det densamma vikten men på höftlyftet ökade jag med totalt 5 kg (tror det går att öka ännu lite mer). Älskar känslan av att öka på vikterna men ändå känna att man klarar av det. Och tro det eller ej, men körde även där 12*3! 

Är så glad över hur mycket jag orkar nu på mitt ökade kcal-intag! 
Så, det ska allt bli ordning på dessa ben också!!! 


Ha en fin måndag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar